Det vi älskar mest – inredning

Det vi älskar mest – inredning

På senare år har vi i Sverige lagt en betydande del av vår inkomst på att inreda våra hem. Vi svenskar är trendkänsliga när det kommer till nyheter i inredningsvärlden. Det har märkts även i annonser för mode som ofta fotas med inredningsdetaljer. Vi ömmar för våra hem och lägger gärna mer pengar där än vad övriga länder gör.

Hög standard

Våra hem är från grunden byggda med en hög standard och vi behöver inte tänka på värme, vatten och el i särskilt stor utsträckning. De är en självklarhet och när vi inte behöver tänka på basala behov i samma omfattning kan vi istället fokusera på inredning. På hur vi vill att våra hem ska uppfattas och kännas. Inspiration finns att hämta överallt men här kan du få massor med inspiration att frossa i för just ditt hem. Genom våra hem förverkligar vi oss själva på ett högst individuellt sätt. Du kan även titta på svunna tiders hetaste stilar för att få inspiration till vad som passar just dig.

Ska det vara dyrt och lyxigt eller vurmar vi för forna tider och djupdyker ned i varje loppiskällare vi stöter på? Det kan bara den som inreder svara på. Di skriver att “ängsliga svenskar vårdar sina hem”, men frågan är om det verkligen är ängslighet som gör att vi frossar i inredning eller ren kreativitet.

Miljarder på inredning

Att säga att vi i Sverige älskar inredning är nästan en underdrift. Under 2015 lade vi gemensamt 47 miljarder svenska kronor på att inreda våra hem. Man skulle nog kunna säga utan att överdriva att vi är skogstokiga i inredning. Vi älskar våra hem, men varför är det så? I andra länder är det vanligt att umgås på pubar och restauranger och det gör även vi i Sverige. Men vi umgås ändå mer i våra hem med andra. Vi bjuder över varandra på parmiddagar, på filmkvällar och på skolavslutningsfika hemma i trädgården. Den självklara platsen är våra hem och att hemmet speglar vår personlighet. Det vi tror på och det vi drömmer om.

Vi lägger mer pengar på inredning än vi tror

I en rapport från Handelshögskolan i Göteborg så visar det sig att vi är omedvetna om hur mycket pengar vi verkligen spenderar på hemmet. I rapporten går det också att läsa att samtidigt som vi lägger allt mer pengar på våra hem så minskar konsumtionen av alkohol och nikotin. Vi lägger även mer pengar på att köpa second hand-varor och att donera till hjälporganisationer. I fokuset på oss själva och våra hem har vi ändå en tanke på hållbarhet och människor i nöd.

Vi har inte längre behovet att enbart tänka på hemmet och dess tillhörigheter ur ett funktionsperspektiv. Nu kan vi fokusera på att undvika att göra stilmissar och bara tänka på det estetiska. Vi kan numera njuta av våra hem på ett helt annat sätt än tidigare. Historiskt har inredning alltid varit viktigt och vad den säger om vårt välstånd men fokuset har skiftat från hur hög inkomst man har till hur man vill uttrycka sig.

dante